Passa al contingut principal

Monòleg de Shylock(Mercader de Venècia de William Shakespeare)

   NOTA: Aquest escrit bé del meu anterior bloc publicat a epsley.blogcindario.com. Va ser publicat el dimecres, 3 de febrer de 2010

Pròleg


Aquest monòleg ha estat emprat en el cine. Pel que jo tinc entès, va ser utilitzat en la pel·lícula de "To be or not To be" del 1942 d'Ernest Lubitsch. Ho diu un actor secundari polonès en mig d'una reunió de nazis a on havia sigut convocat el "fuher"(guia en alemany) Hitler. Em va agradar molt i l'he cercat per la web. Es tracta d'un monòleg d'un personatge anomenat Shylok en l'obra del Mercader de Venècia de William Shakespeare (1596-1599). Aquí poso l'extracte sencer.


M’ha deshonrat, m’ha fet perdre mig milió de ducats, s’ha rigut de les meves pèrdues, s’ha burlat dels meus guanys, ha menyspreat el meu poble, m’ha desbaratat els negocis, m’ha refredat els amics i m’ha inflamat els enemics... i ¿per quina raó? Doncs perquè sóc jueu. ¿No té ulls un jueu? ¿No té mans, òrgans, dimensions, sentits, afectes i passions, un jueu? ¿No es nodreix dels mateixos aliments, no el fereixen les mateixes armes, no està exposat a les mateixes malalties, no es cura amb els mateixos remeis, no es refreda i s’escalfa amb el mateix hivern i amb el mateix estiu que un cristià?... Si ens punxeu, ¿no sagnem? Si ens feu pessigolles, ¿no riem? Si ens enverineu, ¿no ens morim? I, si ens tracteu injustament, ¿no hem de venjar-nos?


Si en la resta som iguals, també en això ens hem d’assemblar. Si un jueu ofèn un cristià, ¿quina és la seva caritat? La venjança. Si un cristià ofèn un jueu, ¿quina serà la seva tolerància, segons l’exemple cristià?... Doncs serà la venjança!


(*)La versió en català aquest enllaç:

https://www.auladecatala.com/el-mercader-de-venecia/


(*)La versió en anglès en aquest altre enllaç:

https://www.stagemilk.com/the-merchant-of-venice-shylock-monologue-act-3-scene-1/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Top 20 articles que van ser més visualitzats en el meu antic bloc

 A quí teniu del top 20 els articles més visualitzats del meu antic bloc epsley.blogcindario.com. Tot pujat en diferents plataformes: en el meu nou bloc i Wattpad. 1. Monòleg de Segismundo (Calderon de la barca - "La vida es sueño") - Categoria Art 2. Monòleg de Shylock(Mercader de Venècia de William Shakespeare) - Categoria Art 3. Mohandas Karamchand Gandhi: Discurs al Congrés Nacional Indi del 7 d'agost de 1942 - Categoria Grans pensadors/res 4. La filosofía de la máscara - Categoria Relats -Wattpad 5. Monòleg: el menjar de Nadal - Categoria Relats - Wattpad 6. Monòleg: el metro - Categoria Relats  -Wattpad 7.  Educant al meu fill o la meva filla - Categoria Opinions 8.  Pidiendo limosna - Categoria Relats - Wattpad 9.  Las fábulas del bosque Tellópir 2 - Categoria Relats  10. Documental històric - Categoria Reals 11. Discurs d'El Gran Dictador (Charles Chaplin) - Categoria Grans pensadors/res 12. Apogeu del nazisme en ple segle XXI. Estem bojos? - Categoria Opinion